onsdag 17 september 2008

Like finding gold...


Igår var jag på en liten kurs på Torggården i Heby. Inte så intressant, tyvärr...
Slutade redan 10.00 och stannade på jobbet och fikade innan jag åkte hem till pappa och lilla Pila. Hon har blivit så stor och fått nya tänder. Har fått nya överallt utom översta hörntänderna, dom sitter kvar och ser allmänt små och dumma ut... Hi, hi... Gullungen är hur busig som helst och vill leka hela tiden och jag menar verkligen HELA tiden! Men hon är så söt att det inte gör något...
Senare på e.m fick jag för mig att gå ut i skogen och plocka lite svamp. Har varit sugen på kantareller i flera veckor nu och det kändes som att det bästa sättet var att gå ut och hämta några! Har inte plockat svampsen jag var liten och har definitivt aldrig plockat svamp ENSAM! Skulle gå in i skogen på ett ställe jag aldrig gått på förut. Pappa skulle åka och jobba i samma veva och frågade om jag verkligen hittade i den delen av skogen. Ja, ja sa jag, det är lugnt, jag kan ju inte gå vilse iaf och förresten så har jag alltid haft bra lokalsinne! Jo, svarade han, men du kan gå väldigt fel och det är inte lätt att ha lokalsinne i en skog man aldrig gått i. Det är lugnt sa jag och gick... Gick naturligtvis precis så fel jag bara kunde... Med en omväg på ungefär fem kilometer... Ha, ha...
Men jag hittade lite svamp iaf och det är ju som att hitta guld! Man blir ju varm i hela kroppen och hör änglakörer. Halleluja! Skattjakt! Skattjakt utan karta... ;)
Pappa fixade kantararellstuvning när jag kom tillbaka med mina dyrbara skatter. Jäklar vad gott det var! Nu vill jag bara ut igen. Men nästa gång får nog pappa och Lea(jämthunden) för annars kommer jag väl aldrig tillbaka... HA!

Idag skulle det komma folk hit och sätta upp badrummet. Men de kom inte... Jag som så gärna ville ha mitt badkar! Men de kommer imorgon så jag får väl hålla ut...

Ikväll är det höst på riktigt nu när Efterlyst-säsongen börjar igen.
Redan på onsdagar! Yes! Tycker att det är sååå spännande...

Nu ska jag snart åka till Sjukhemmet och prova ut våra nya arbetskläder. Det bästa är att det blir uppsydda efter en och det är ju skitbra för en tjej som mig. Med korta taxben...

Men först måste jag elda i pannan så att det blir lite varmt tills jag kommer hem.
Det är så det funkar här ute på landet! ;)

Tjing!

4 kommentarer:

Anonym sa...

åhhh va gott med kantareller...synd att jag är för lat för att pallra mig ut...får väl ta mig i kragen snart =) hur är allt med dig? full fart i nya huset?? förstår om det är mycket, brukar vara det ett tag, eller förresten det slutar aldrig haha!! Kram på dig

Anonym sa...

kantareller är ju bara för gott.. pappa har plockat hur ´mycket som helst så nu är deras vinterföråd lagrat=) så nästa gång jag kommer upp ska jag sno me mig några påsar hem.. hur är det me dig annars då? hoppas de är bra.. hur går detme badrummet då?+ kom dom me grejerna.. kram kram

Elin sa...

ÅÅÅ vad gott med lite kantareller! jag brukar alltid hitta några när i är ute på älgjakt:) muuuumsigt när man kommer hem och kan äta stekta kantareller på macka:) vad skönt att få ordning på badrummet! vi ska precis till att börja med det projektet! *suck*ser faktiskt inte fram emot det... har ju lixom inte pengar att göra allt på en gång så då kommer det ta så lång tid att göra klart!! jaja... krmais på dej!

Anonym sa...

Hej!
Vill bara skriva och tacka för att du satt hos mormor när jag inte hade möjlighet att göra det. Känns tråkigt att hon är borta men samtidigt var det skönt för henne att få vila. Tack även för dina fina kommentarar i min blogg. Det värmer. Ledsen dock att jag inte är lika flitig på att skriva tillbaka :(
Hoppas du mår bra!
Kramar