torsdag 8 maj 2008

6/5 1823

Jag måste bara berätta om en konstig sak som hände i tisdagskväll!
Vi hade jobbat kväll och jag tyckte att det var en så skön kväll att jag åkte till min mammas grav i Vittinge när jag slutat.
Gick runt en lång stund och filosoferade på kyrkogården i den varma vårkvällen.
När jag kände att det var dags att åka hem gick jag mot parkeringen en annan väg än den jag brukar. Kommer upp och förbi kyrkan och går förbi några äldre gravstenar och tvärstannar framför en av dem. Det är en gammal gravsten som tillhör ett gift par som båda föddes på sent 1700-tal.
Texten är huggen i stenen och ifylld med guld som flagnat bort, vilket gör att det är svårt att se var det står. Jag sätter mig på huk framför stenen och ser plötsligt något som får mig att tro att jag blivit knäpp! Jag var tvungen att känna med lillfingret på texten om det verkligen stämde!

Kvinna som ligger där dog den 6/5! Samma datum som jag var där!
Räknade snabbt ut att det var exakt, på dagen 185 år sedan hon dog!

Vågen som sköljde genom mig kropp fick mig att ställa mig upp och ta ett steg tillbaka! Jag bara stod och glodde på stenen.

Varför gick jag just den vägen, just då?
Varför stannade jag vid just den gravsten, just då?
En sten jag gått förbi i hela mitt liv, utan att stanna och verkligen läsa vad det står...

Stod där tyst en stund och tänkte på hur det var just den dagen, för nästan 200 år sedan när en ung kvinna dog. Den 6/5 1823.

Det finns inte en människa i världen som kommer ihåg henne,
som vet exakt vem hon var eller hur hon var som person.
Det finns INGEN levande människa som vet hur det var just den dagen.

Spårade ur ett tag och tänkte att hon kanske ville att någon, vem som helst skulle tänka på henne just den dagen...
Att det var hon som fick mig att ta just den vägen och stanna just där.

Hur det än ligger till så kan jag inte låta bli att undra över oddsen...
Vad är oddsen för att man ska hitta en okänd gravsten just på dödsdagen?
Utan att leta...

Det kittlar mitt sinne så fruktansvärt och jag kände en stor respekt för henne när jag gick därifrån. Är ganska säker på att jag var den enda i hela världen som tänkte på henne i tisdags...

Jag kommer iaf aldrig glömma det och jag tror att det fanns en mening med det hela.
Att någon skulle tänka på den unga kvinnan som dog den 6/5 1823...
Jag undrar vad som hände. Varför hon dog...
Man kanske kan kolla upp det...

Min fråga är: Tror du att det var något övernaturligt som hände eller att det var en en-på-miljarden-händelse?

1 kommentarer:

Elin sa...

övernaturligt! Hon ville nog att någon skulle tänka på henne! Hon kanske kände igen sig i dig på något sätt... å det är säkert så att du var den enda som tänkte på henne den dagen, det är ganska häftigt!