torsdag 15 maj 2008

Rehadiliterande förhållningssätt?!

Min enda lediga dagen denna veckan spenderade jag på en kurs i etik och värdegrund! Åhhh, vad roligt!!! ;)

Först ut var ett grupparbete med olika fallbeskrivningar som skulle diskuteras.
Intressant faktiskt! Kul med blandade grupper!
Jag representerade Tegelbacken! Keepin´ it real! ;)
Jag var alltså ensam från Tegelbacken i en grupp med personal från både hemtjänst, söder och hemtjänst, norr.

En sak har jag iaf lärt mig idag och det är att jag ALDRIG tänker jobba inom hemtjänst! NO WAY!
Okej, efter alla omstruktueringar och ombyggnationer som väntar kommer min avdelning bli en korttidsenhet vilket innebär ett nära samarbete med hemtjänst. Men närmare än så tänker jag undvika att komma! Hemtjänsten i Heby kommun gör verkligen ett hästjobb! De jobbar som as och jag förstår att de är trötta!

Jag skulle ha svårt att jobba inom hemtjänsten! Bara grejen att komma till en annan människas hem och hjälpa de med allt vad de nu har beviljats.
Skulle ha svårt för det...
På ett hem bor ju på sätt och vis vårdtagaren "hos oss" och hos vissa vårdtagare har man hälften vunnet bara genom att visa sig i personalkläder, namnbricka och USK-brosch! Bara vetskapen om att det finns undersköterskor, sjuksköterskor och doktorer där gör att man känner lite extra sjuk... Hi, hi...
Men är du hemma och personalen kommer hem till dig är allt på "dina villkor" på ett annat vis! Då kan man t.ex hinna städa innan hemtjänsten kommer och ska göra det...
Jag menar naturligtvis inte att det alltid är så men jag tycker iaf att det skulle vara väldigt svårt att jobba inom hemtjänsten! Tycker att de gör ett kanonjobb!

Vi har även diskuterat maktmissbruk inom vården och det är inte lätt att dra den gränsen! Skulle man helt gå på självbestämmande kan jag räkna upp många äldre damer och herrar som aldrig skulle duscha, äta eller ta sin medicin!
Man måste lära sig att lirka och locka för att verksamheten ska gå ihop och man måste ha en ängels tålamod, hela tiden!!

Man får aldrig glömma att man faktiskt jobbar med människor! Även om man kan tro att politikerna i kommunen tror att det handlar om att förvara kartonger i en lagerlokal...

En sak till: Varför ska allting ha invecklade och idiotiska namn?
Med risk för att låta som en gammal kärring... Men när vi gick USK hette det "hjälp till självhjälp". Nu heter det "rehabiliterande förhållningssätt"!
För det måste väl för fan vara samma sak?! Eller?
Vem sitter och kommer på sånt?
Klassikern är väl "städare" som blev "lokalvårdare" och den roligaste är nog att hemlösa ska kallas för "bostadshandikappade"!
Snacka om att för Guds skull inte trampa någon på tårna!!
Oj, oj, oj, precis som om det skulle hjälpa hemlösa att hitta ett hem! För det är väl det man borde lägga tiden på?! Och inte sitta och komma på något glorifierat namn på något man borde göra allt för att förhindra...

Idag skulle jag alltså vara ledig! Men istället har jag härat runt både fysisk och psykist och det hela resulterade i detta långa inlägg! Sorry! ;)

1 kommentarer:

Elin sa...

du har så rätt! vi gjorde ett arbete med kompetensutveckling här på jobbet, då tyckte alla "på golvet" att det skulle heta "praktisk kompetens" men då tyckte versamhetsutvecklaren att det fick ju inte vara för enkelt det måste vara lite svåra ord annars låter det inte riktigt, så hon bestämde att det skulle heta reell kompetens istället! snacka om att lägga energi på fel ställe! *kram*