tisdag 4 december 2007

Föreläsning...


Jag har varit på en del små utflykter i mitt jobb den senaste månaden!

Först var jag ju på Ackis med en patient, exakt en månad senare bar det av till U-sala igen för en föreläsning.

Som inkontinens och urologimedicinskt ombud (som det så vackert heter...) på mitt jobb, beställer jag allt från uridom till katetrar/KAD-set till allt som har med urologi att göra... Vi är tre stycken som turas om att göra beställningar på inkontinensskydd och liknande... I slutet på november var det alltså dags att åka på en föreläsning på Ulleråker som företaget One Med höll i... Inte så intressant kanske men resan dit och hem var rena äventyret! ;)

Igår var det dags för ännu en föreläsning, som hölls i Heby Folkets Hus!
Ett ställe man har många roliga minnen ifrån!
(Bio-besök, Disco, Vårshow...) Ha, ha...

Föreläsningen hette "Samvaro med dementa" och var riktigt intressant faktiskt!
Att kalla demens för "de anhörigas sjukdom" är verkligen sant och jag hoppas verkligen att jag aldrig måste gå igenom det...

Demens är en hemsk, hemsk, hemsk sjukdom som tär på alla parter! Både den sjuke och hans/hennes anhöriga men även vårdpersonal och medpatienter!

Igår fick jag lära mig något nytt! Det är INTE bromsmediciner som hjälper den dementa personen mest! Utan bemötandet av främst oss personal, följt av miljö och samvaro med andra i samma situation! Visst vet jag att det är viktigt att bemöta en demenssjuk människa på ett speciellt sätt, men inte att det hjälper mer än alla dessa bromsmediciner som finns idag!

Man lär sig något nytt varje dag!
Men idag har jag inte lärt mig någonting!

Än... ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

haha ja du de där e skoj de..:P

Anonym sa...

Jättekul att du tyckte att den var intressant,då gick budskapet hem hos någon!

Dahlberg sa...

Anonym - Jag är väl dum kanske men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka din kommentar... :/
Förresten blir jag väldigt nyfiken på vem du är! Var du där? ;)Hade bra!