torsdag 20 december 2007

HLR


Idag har vi haft en liten Hjärt-Lungräddningskurs på på jobbet!
Karln från räddningstjänst som höll i det hela tyckte att det kändes lite konstigt att stå och hålla HLR-kurs för ett gäng sjukvårdspersonal! :D
Men det är alltid bra att uppdatera sig lite...

Nu har iaf kompessionerna ökat i antal från 15 till 30 och det kändes i armarna... ;)

Vi körde kompression/ventilation 30:2 om och om igen...
Vi bytte också av varandra, vilket var nytt för mig! Ulrika och jag var exemplariska... ;)

Fick in en riktig snitts, Ulrika komprimerade och räknade högt till 30 sen körde jag ventilation x 2 sen bytte vi och jag tryckte dockan på bröstkorgen och hon hånglade med den... Stackars sate... Händelserik eftermiddag... Ha, ha!

Det var intressant och vi var seriösa allihopa och lyssnade duktigt. Men när vi skulle utföra HLR på dockorna brast det lite för mig... Som vanligt... :D
Fick in några tiopoängare som fick Ulrika att lika raklång på golvet av skratt!

Kommentarer som:

-Ulrika! Hämtar du spriten? Så spottar jag ut snuset så kan vi börja på en gång!!
Som hämtat från vilken efterfest som helst!

Vi fick också prova en mask med en pip som gör att man inte kan blåsa för hårt och riskera att blåsa luft ner i magsäcken. Den jäveln var svår att använda på ett hårt dockansikte, vilket innebar att det var skitsvårt att ge en tät mun-mot-mun-metod. Detta gav upphov till denna dialog:

Ulrika: Åsa, han andas inte... Nä, han andas inte... Syftar på att masken inte sitter tätt...
Jag: Nähä?! Varför tror du att gör HLR på honom?!
Nu ligger Ulrika över den döda dockan och skrattar, vilket gör mitt återupplivningsförsök ännu svårare!

Som avslutning fick vi lägga varandra i stabilt sidoläge (framstupa) och när Ulrika lagt mig så, skrattar hon och säger:

-Nu vet jag hur jag ska ta hand om dig på bästa sätt nästa gång vi åker till Åland! Ha, ha...

Jag vill ju inte vara sämre och kontrar med:

-Ha! Lycka till! Bara så att du vet så tänker jag sova i överslafen då!


Fick iaf dagens dos av lite mouth-to-mouth action! För det räknas väl ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi fick oxå uppdatera oss på jobbet! Fast där får man ju göra på pyttesmå bebisar bla. Hoppas jag ALDRIG får vara med om det!

Saknar dig min vän!! Vi får nog ta pepparkaksbaket efter jul...har haft mycket att stå i nu! Puss puss

Elin sa...

hahahahahahhahahaha, det rä bara du som kan slänga ur dig såna kommentarer! hihi vi ska oxå snart ha uppdateringar på HLR..