onsdag 9 januari 2008

BROCCOLI!!!





Han jag bor ihop med spelar innebandy ikväll, vilket innebär att middagen måste gå snabbt att laga och snabbt att äta... ;)

Jag gjorde en broccoligratäng som jag vet att han gillar och slevar i sig snabbt och enkelt! Den är också väldigt enkel att göra och istället för att ha någonting kallskuret till gratängen har jag alltid rökt skinka eller kalkon i formen på en gång!

¤ Tina broccoli och lägg i en ugnsfast form.
¤ Skär skinka eller kalkon och lägg på broccolin.
¤ På med valfri mängd ostsås.
¤ Lite ost och svartpeppar på toppen och SKJUTS IN I UGNEN!!

Jag gör alltid för mycket ostsås men jag har en liten baktanke...
Imorgon kommer denna gratäng nämligen att byta skepnad till en pastasås med broccoli och skinka! MAn värmer upp den i en kastrull och häller på lite mjölk och mosar sönder broccolibuketterna lite och vipps så har man en prima pastasås till lunch!!
Som i ett trollslag!! ;)


För Emma som undrade om den ugnsgratinerade frukostkorven jag gjorde förut, kan jag meddela att det är ännu enklare!!

¤ Lägg snittad Frukost, lunch eller falukorv i en ugnsfastform.
¤ Blanda ihop en röra på creme fraiche, senap, bostongurka, salt och vitpeppar.
¤ Häll röran på korven och låt den stå i ugnen på ganska hög värme tills den fått en fin färg!

4 kommentarer:

Anonym sa...

hehe tack Åsa, då ska jag testa det nångång. Broccoligratängen lät oxå god, jag älskar broccoli :)

Anonym sa...

Åh, nu vart Angelica och bebis hungriga;) mmm....kram

Dahlberg sa...

Emma - Ha, ha... Det var så lite så! Bättre sent än aldrig... ;) KRAM!

Angelica och bebis - Då måste jag bjuda på något riktigt smaskigt nästa gång ni kommer och hälsar på!
Puss på er!!

Elin sa...

åååå tack vilka bra recept! skall jag skriva av i min kokbok:)
Syster berits falukorv! ska den få heta!! hihihihihihihihihi