onsdag 9 januari 2008

Det okända...


Ikväll tittade jag på säsongsstarten av Det okända på TV4+ och jag bara älskar sådana serier!!! Det här avsnittet var riktigt spännande och jag hoppas att de tänker fortsätta serien i samma stil...

Just övernaturliga saker har jag alltid varit intresserad av men samtidigt väldigt skrämd av! Jag tycker det är läskigt men jag skulle på samma gång mer än gärna vilja se eller höra ett "spöke"! Mest för att få "bevis" och skapa mig en egen uppfattning, för jag har aldrig hört eller sett någonting! Inget läskigt iaf... Lite konstiga och oförklarliga saker har väl hänt och vissa platser känns konstiga att vara på eller gå förbi...

Vi har en gammal ruin och en ödelada i skogen, på ett fält vid mitt föräldrarhem. Komplett med ett gammalt staket och svingamla äppelträd, hela kittet... Av boningshuset finns bara stengrunden kvar, därav namnet. Ruinen... Förr i tiden red jag alltid där med min granne och hästarna var alltid lite konstiga just där. Några år senare gick jag istället den rundan så gott som varje dag och fick alltid samma konstiga känsla när jag kom ut ur skogen och gick vägen upp till den gamla gården... En kuslig, mystisk och sorglig känsla infann sig alltid just där men så fort man gått igenom gården och kom ut på andra sidan kändes det bättre igen. Man kan säga att det var en nedtryckt stämning där och när man kom ut genom grindhålet kunde man andas frisk luft igen... Låter helt vridet, jag vet! Men det var så!

Då kan jag ändå tillägga att jag har bott ett par kilometer från Heby Kommuns mest kända "spööökhus", Kråkslottet och det är ingenting i jämförelse med var man kände när man passerade Ruinen...
Har varit vid Kråkslottet miljoner gånger och härjat som liten och utan att känna den sorgliga och läskiga känslan man alltid får bara en kilometer längre in i skogen...

Något annat som intressera mig är det här med skyddsänglar eller guider som medierna kallar de andar som alltid är med oss... Enligt ett medium heter min guide Stefano och står för resande, inre resande... Men han nu backat och givit plats åt en annan liten ängel som jag känner väldigt väl... Hon står, enligt mediet alltid på min högra sida, snett bakom mig... Det skulle tydligen vara ganska vanligt att avlidna släktingar kan anta uppgiften som skyddängel till någon de tyckte mycket om för att sedan försvinna över till "andra sidan" när de känner sig klara med sin uppgift...
Ni får tro det om ni vill, jag vet inte om jag gör det... Men tanken på att det skulle vara så känns ganska rolig...


En annan ängel är min jobbarkompis Ulrika som gav mig den här fina ängeln i julklapp... ;)

Två frågor:
Tror du på spöken och det övernaturliga?
Har du varit med om något oförklarligt?

JAG VILL VETA VAD NI TROR!! ;)

4 kommentarer:

Elin sa...

Jag tror på det okända... har varit med om mycket spoooky! jag skriver det i min blogg! det rä alltid intressant och spännande att skriva/läsa om sånt här...
jodå, jag tror nog du har en viss ängel där! min moster har varit hos ett medium och det mediumet såg en släking som vandrade omkring och höll koll på deras familj. och beskrivningen stämde perfekt in på min mormors mor:)

Elin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Johanna sa...

Ja, jag tror på spöken... och övernaturliga saker har jag varit med om, men inte sedan jag blev gravid... Efter att Selma föddes tror jag att morfar har varit och hälsat på henne och mig, men det var mycket vagare än vad det var innan bebisen, så jag är inte säker...

Anonym sa...

Jag tror oxå på sånt där, men tycker samtidigt att det är lite läskigt... Men har varit med om en grej som hände för snart 1 år sen... jag vaknade mitt i natten av att jag tyckte att någon satte sig bredvid mig i sängen, kände liksom att madrassen trycktes ner, precis så som den gör om någon sätter sig på den. När jag tittade upp tyckte jag att jag såg nånting men smatidigt inte, vände mig bara om o somnade om....kände mig helt lugn. När jag vakande på morgonen sen o kom ihåg detta vart jag däremot lite skrämd, men på natten då så fick jag en lugnande känsla. Så det lär ju ha varit en snäll person som kollade till mig...:)